…Türk Edebiyatının Dönemleri…
(Fecr-i Ati)
Fecr-i Ati Döneminin Genel Özellikleri
1. 20 Mart 1909’da Hilal Matbaası’nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Emin Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar. Ahmet Haşim de bu harekete katılır. Böylece Fecr-i Ati Encümen-i Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910’da yayımlanır. Fecr-i Ati edebiyatı, II. Meşrutiyet’in ilanından sonra Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar.
2. Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur.
3. Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur.
4. Servet-i Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur.
5. ‘Sanat şahsi ve muhteremdir.’ (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar.
6. ‘Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır.’ görüşüne sahiptirler
Bu bölümden tam yararlanmak için aşağıdaki sayfalar size yardımcı olabilir:
|
7. Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar.
8. Servet-i Fünûn’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen, şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler.
9. Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır.
10. Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve subjektiftir.
11. Dil bakımından Servet-i Fünûn’un devamıdır. Arapca ve Farsça kelime ve tamlamalarla dolu, günlük dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır.
12. Aruz veznini kullanarak serbest müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir.
13. Fecr-i Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir.
14. Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur. Hikâyede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen örnek alınır.
15. Belli bir sanat anlayışında, belli değer ölçüleri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır. Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp‘in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir. Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecr-i Ati‘yi bitirir.
16. Fecr-i Ati Edebiyat-ı Cedide ile Milli Edebiyat arasında bir köprü görevi görür.
17. Fecr-i Ati‘nin en önemli temsilcisi Ahmet Haşim’dir.
18. Fecr-i Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Devrim), Ali Canip (Yöntem), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin.
19. Milli Edebiyat‘ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir’in bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912’de dağılmıştır. Yalnızca Ahmet Haşim Fecr-i Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır.
20. Fecri Ati’nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet HAşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Servet-i Fünûn’da cevap verdiler.
|» Bu konuyla ilgili test çöz! « |
|» “Fecr-i Ati Edebiyatı” Sayfasına Dön! « |
Not: İçerik, internetten alıntılanarak derlenmiştir…
Edebiyat, Türk Edebiyatı, Divan Edebiyatı, Halk Edebiyatı, Tanzimat Edebiyatı, Milli Edebiyat, Servet-i Fünun, Fecr-i Ati, Edebiyat, Türkçe
Ellerinize ve emeginize saglık teşekurler böyle faydalı şeyler oldugu için keşke kitaplardakı etkınlık vs,, cvpları olmasada bılgı yeterı kadarı olsa daha ıyı olur dıye duşunuyorum tabıykı bunu size degil denel olarak soyluyorum.
Güzel olmuş ama daha da iyi olabilirdi.
Herkese emeğinden dolayı teşekkür ederim,gerçekten konuları sayfalarca okumak yerine kısa ama öz olarak okumak benim için yararlı oldu.Tekrar teşekkür ederim.
Paylasım icin sağ ol ellerine saglık ıdare eder. 🙂
Çok teşekkür ederim sınavlrım öncesinde her zaman uğryorums size.
Çok teşekkürler gayet yararlı bir site emeğinize tekrerdan teşekkürler. 🙂
Tşk edrim gerçekten çok işime yaradı.
Hersey cok guzel bu sıtede butun konular cok guzel kısa ve oz.
ne kadar ararsam arıyım en kısa ve en öz bilgiyi burda buluyorum siteye emeği geçenlere çok teşekkürler…
Paylasımlarınız icin cok tesekkür ederim emeğinize sağlık sınav öncesi hazırlık. (:
Güzel olmuş. Sevgılerımı sunarım. Çok beğendım.
Çok güzel olmuş ellerinize sağlık. Ama keşke sanatcılarında özelliklerini ve eserlerinide verseydiniz daha iyi olurdu.
Çok güzel anlatmışsınız teşekkür ederiz.
Yaa çok teşekür ederim, çok yardımcı oldunuz… <3
Allah razı olsun..
Offf bana daha çok bilgi gerekli.
Fecr-i ati edebiyatını yayınlayanlara çok teşekkür ederim…
Gökhan arkadaşım zaten sanatçıların çoğu servet-i Fünundan gelme. Ve daha sonra milli edebiyat hareketine katılıyorlar. (Bazıları) Bi tek anlatılacak Ahmet haşim var onuda anlatsaydınız iyi olurdu ama. :))
Allah razı olsun.
çok faydalı Allah razı olsun xD