…Gazel…
(Nazım Biçimleri)
Gazel divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap edebiyatında kasidenin tegaüzzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı bir biçim halinde gelişmiştir. Gazelin beyit sayısı 5-15 arasında değişir. Daha fazla beyitten olaşan gazellere müyezzel ya da mutavvel gazel denilir. Gazelin ilk beyti matla, son beyti ise makta adını alır. Matla beytinin dizeleri kendi aralarında uyaklıdır (musarra). Sonraki beyitlerin ilk dizeleri serbest ikinci dizeleri ilk beyitle uyaklı olur. Birden fazla musarra beytin bulunduğu gazel zü’l-metali, her beyti musarra olan gazel ise müselsel gazel adıyla bilinir. İlk beyitten sonraki beyte “hüsn-i matla” (ilk beyitten güzel olması gerekir), son beyitten öncekine “hüsn-ü makta” (son beyitten güzel olması gerekir) denir.
Gazelin en güzel beyti ise beytü’l-gazel ya da şah beyit adıyla anılır. Bunun yeri ya da sırası önemli değildir. Bazı gazellerin matlasını oluşturan dizelerden birinci ya da ikincisinin matlasının ikinci dizesi olarak yenilenmesine “redd’i-matla” denir. Şair mahlasını (şairin takma adı, ya da tanındığı ad) maktada ya da “hüsn-ü makta”da söyler. Bu durumda beyit ikinci bir adla mahlas beyti ya da mahlashane olarak anılır. Şairin mahlasını tevriyeli kullanmasına hüsn-ü tahallüs denir. Dize ortalarında uyak bulunan gazele musammat, sonu getirilmemiş ya da beyit sayısı 5’in altında bulunan gazellere de “natamam” gazel denir. Başka şairlerin birkaç dize ekleyerek bend biçimine dönüştürdüğü gazellere “tahmis”, “terbi” adı verilir.
Bütün beyitlerinde aynı düşüncenin ele alındığı gazeller “yek ahenk gazel”, her beyti öncekinden ustalıklı biçimde söylenmiş gazeller de “yek avaz gazel” olarak adlandırılır. Gazeller konularına göre de çeşitli isimlerle tanımlanır. Aşka ilişkin acı, mutluluk gibi içli duyguların dile getirildiği gazeller “aşıkane”, içki, yaşama boş verme, yaşamdan zevk alma gibi konularda yazılanlara rindane denir. Aşıkane gazellere en iyi örnek Fuzûlî’nin gazelleri, rindane gazellere en iyi örnek ise Bâkî’nin gazelleridir. Kadını, içkiyi ve ten zevklerini konu edinen gazeller ise, örneğin Nedîm’in gazelleri, “şuhane”, öğretici nitelikli gazellere, örneğin Nâbî’nin gazelleri, hakimane gazel denir. Ayrıca felsefi konularda yazılmış gazeller de vardır. Gazeller eskiden bestelenerek okunurdu. Özelikle bestelenmek için yazılmış gazeller de vardır. Gazelleri makamla okuyan kişilere “gazelhan”, gazel yazan usta şairlere ise “gazelsera” adı verilir. Gazel, Türk müziğinde ise şiirin bir hanende tarafından doğaçtan seslendirilmesidir. Sesle taksim olarak da bilinir.
Gazelin kelime anlamı ahu, ceylan ve kuru yapraktır. Güzellikten, aşktan, onun yüzünden çekilen acılardan, şaraptan, eğlenceden söz eden Divan Edebiyatı nazım şeklidir.
1- Beyit sayısı 5 ile 15 arasında değişir. ama genelde bu sayı 5, 7, 9 beyittir.
2- İlk beyit kendi arasında kafiyelidir. Gazelin kafiye düzeni (örgüsü) şöyledir; aa, ba, ca, da, ea, fa
3- Gazelin ilk beytine matla(doğuş yeri) denir.
Not: Gazelde yalnızca bir beyit kendi arasında aa şeklinde kafiyelidir.
4- Gazelin son beytine makta (bitiş, kesiliş yeri) denir.
5- Şairin isminin geçtiği beyte taç beyit denir.
6- Gazelin en güzel beytine beytü’l-gazel denir. Bu beyte Şah beyit de denir.
7- Gazelde genelde anlam bütünlüğü aranmaz, anlam beyitte tamamlanır.
8- Bir gazelin bütününde aynı konu işleniyorsa, böyle gazellere yek-ahenk gazel denir.
9- Bütün bir şiirin aynı söyleyiş güzelliğine sahip olduğu gazellere yek-âvâz gazel denir.
10- Divan edebiyatı şairleri bütün maharetlerini gazelde ortaya koyarlar. Büyük şair olmanın en büyük ölçütü gazellerdir.
11- Gazelde konu aşk, şarap, güzellik ve aşkın ıstırabıdır.
12– Bazı gazellerin matladan sonra gelen beyitlerinde mısralar ortalarından bölünebilir. Bu durumda gazele iç kafiye hakimdir. Böyle gazellere musammat gazel denir.
Gül devri ayş eyyâmıdır zevk u sefâ hengâmıdır
Âşıkların bayramıdır bu mevsim-i ferhunde dem
13- Aruz ölçüsüyle yazılır.
14- Fuzûlî, Bâkî, Nedim, Şeyh Galip, Taşlıcalı Yahya Bey vb. gazelin önemli isimleridir.
Not: Çağdaş edebiyatımızda Yahya Kemâl gazel nazım şeklini yeni bir anlayışla denemiştir.
|» “Nazım Biçimleri” Sayfasına Dön! « |
Not: İçerik, internetten alıntılanarak derlenmiştir…
ÇOK FECİ!!! HARİKANIN BAŞLANGICI…
Sağ olun kardaşlar.
Tesekkür ederiz paylasımlarınız için.
ÇOK GÜZEL HAZIRLAMIŞSINIZ! ÇOK TEŞEKKÜRLER. KİTAPLARDA BİLE BU KADAR AYRINTI YOK.
Gerçekten bir harikaa. Hazırladığınız için sağ olun. Devamını bekleriz!
Ya gazelin bolumlerını bulamadım yaa.
Ya çok güzel bilgiler bunlar. Kim hazırladıysa allah onun edebiyat dersinin hep 5 olmasını sağlasın. Teşekkürler hazırlayan şahıs beni büyük bir beladan kurtardın…
ÇOOK tesekkürler. Süper bir sunum olmuş. Allah razı olsun…
Ya ödevim bitti sayenizde teşekkürler.
Tek kelimeyle mükenmel bir sunum olmuş, teşekür ederim.
Vallahi kendimi sınıfta hissettim. Bayağı güzelmiş.
Bu siteyi çok beğendim ödevlerimi eksiksiz olarak yaptım çok teşekkür ederim.
Bilgileriniz için çok teşekkür ederim. Sizin siteniz sayesinde öğretmenlerim ödevlerimi çok beğeniyor.
Site çok güzel grafikleri falan bilgiciğe yakışır bir site.
Güzel bir site kim yapmışsa helal olsun söz sanatların biraz daha açarlarsa daha iyi olur. (Kaside,dua,tac mahal,sone,kasidenin kolları v.b) Tebrikler.
Gerçekten güzelmiş. Öğretmenlerin istediği şeyler bunlar tam anlamıyla. En azından bizimkinin… (:
Gercekten cok guzel bir site. Lıse 2’de olmama ragmen gazel hakkında bılmedıgım seylerı ogrendım. Tesekkur ederım.
Helal be çok güzel yazmışsınız. Helal olsun sayenizde çok bilgim olacak tebrik ederim. Lütfen başarılar dileyin benim için önemli…
Emeği geçen herkese cok teşekkür ederim iyiki varsın bilgicik.
Gerçekten çok güzel olmuş ellerinize sağlık umarım yazılıda çıkar. Tekrar sağ olun.