İslamiyetten Sonraki Türk Edebiyatı
A. Anadolu Dışında Verilen İlk Ürünler
Kutadgu Bilig: Yusuf Has Hacip tarafından yazılmıştır. Eserin adı “Mutluluk Veren Bilgi” anlamına gelir. Didaktik bir eserdir. Eserde aruz ölçüsü kullanılmıştır.
Divan ü Lügati’t Türk: Kaşgarlı Mahmut tarafından 11. Yüzyılda yazılmış bir sözlüktür. Türkçe sözcüklerin Arapça karşılığı açıklanmıştır.
Atatbetü’l Hakayık: 12. Yüzyılda Edip Ahmet Yükneki tarafından Hakaniye lehçesiyle yazılmıştır. Gerçeklerin Eşiği anlamına gelir.
Divan-ı Hikmet: Ahmet Yesevi tarafından yazılmıştır. Bu yapıtın, Anadolu’daki tasavvufi halk edebiyatına etkisi çok büyüktür.
Muhakemetü’l Lügateyn: 15. Yüzyılda Ali Şir Nevai Türkçenin zenginliğini kanıtlamak amacıyla yazılmıştır.
Şeçere-i Türki: Ebulgazi Bahadır Han’ın dokuz bölümde Türk tarihini anlattığı bir kitaptır.
B. Anadolu’da Gelişen Türk Edebiyatı
Halk Edebiyatı: Halk edebiyatında düzyazıdan çok şiir görülür. Halk edebiyatı sözlü edebiyattır. Şiirler saz eşliğinde doğaçlamayla (o anda) söylenir. Şiirler işlenen konulara göre, güzelleme, koçaklama, taşlama; biçimlerine göre koşma, mani, semai, türkü gibi adlar alırlar. Dil, halkın konuştuğu Türkçedir.
Aşık Edebiyatı: Sanatçısı bilinen, din dışı konuların işlendiği edebiyattır. Aşık edebiyatının temsilcileri: 16. Yüzyılda Köroğlu, 17. Yüzyılda Karacaoğlan, Ercişli Emrah, 18. Yüzyılda Gevheri, 19. Yüzyılda Dadaloğlu, Erzurumlu Emrah, 20. Yüzyılda Aşık Veysel.
Tekke Edebiyatı: Sanatçısı bilinen, Tanrı, insan, evren konusunu tasavvufi bakışla irdeleyen edebiyattır. Kurucusu 12. Yüzyılda yaşayan Ahmet Yesevi’dir. Yunus Emre, Hacı bektaş Veli, Kaygusuz Abdal, Pir Sultan Abdal tekke edebiyatının temsilcilerindendir.
Ortak Edebiyat: Yaratıcısı bilinmeyen, ağızdan ağıza yayılan ürünlerin oluşturduğu bir edebiyattır. Ortak edebiyatın ürünleri, halk masalları, halk hikayeleri (Dede Korkut Hikayeleri), efsaneler, mani, türkü, ağıt, bilmece, atasözü, fıkralar ve ninnilerdir.
Divan Edebiyatı: Türklerin Arap-Fars etkisiyle oluşturdukları edebiyattır. Divan edebiyatında dil Arapça ve Farsçanın etkisiyle oldukça ağırlaşmıştır. Şiirler aruz ölçüsü ile yazılmıştır. Arap ve Fars edebiyatından alınan şiir biçimleri kullanılmıştır.
|» T. Edebiyatı Dön. Sayfasına Dön! « |
Not: İçerik, internetten alıntılanarak derlenmiştir…
muhteşem çok güzel sevdim artık burdan araştırıom 🙂
çok ama çooook güzel olmuş diyemem ama güzel olmuş
Divan edebiyatılyla ilgili bilgi çok az şair ve yazarları yok.Eksik çok bence.
Çok güzel vede yararlı bir site bu siteyi hazırlayanlara tşk ederim
bencde gsl site aradımı hmn buldum
Çok guzel olmuş.Tebrikler size başarılar
Çok güzel olmuş işimede yaradı.
çok güzel ve çok başarılı olmuş tebrik ederim bundan sonra burdan araştırıyorum
Hayatımı kurtaran bir site eğer bu olmasaydı bu ödevi bir günde bitiremezdim. 🙂
güzel bir site
sahsen bende beğendim çok güzelmiş. herşey için teşekkürler kolay gelsin
13. ve 18.yy arası divan edebiyatı nazım şekilleri konusunu bulamadım nerdee :-O
Ya osmanlılarda yazı dil ve edebiyat neden hiçbir yerde yok?
Teşekküler sağ olun çok beğendim. Kolay gelsin.
Gerçekten çok iyi. Bana çok iyi yardım etti sağ olun.
Teşekkürler gerçekten çok yardımcı oldu bu bilgiler sağ olun…
Çok güzel olmuş sağolun ama islamiyet sonrası Türk şiiri hakkında hiç bir bilgi yok lütfen yarımcı olun.
Çok güzel ya teşekkür ederim harbi çok iyi harikasınız yani mükemmel ()
Gerçekten çok sevdim hazırlayana teşekkürlerimi iletirim
Benim konum islamiyetin kabulü ile beraber Türk edebiyatında meydana gelen değişimler ama bulamadım daha doğrusu ele alınacak bir bilgi yok.