…Türk Edebiyatının Dönemleri…
(Tanzimat Edebiyatı)
Tanzimat Edebiyatının Genel Özellikleri
Tanzimat Edebiyatı, bir kültür ve siyasi hareketin sonucu olarak ortaya çıkmış bir edebi akımdır. 3 Kasım 1839'da Reşit Paşa tarafından ilan edilen ve Gülhane Hattı Hümayunu da denilen yenileşme beratının yürürlüğe konmuş olmasından doğmuştur. Bu olay daha sonraları Tanzimat Fermanı olarak adlandırılacak,gerek siyasi alanda gerek edebi ve gerekse toplumsal hayatta batıya yönelmenin resmi bir belgesi sayılacaktır. Edebiyat Tarihçilerimizde 1839 yılını Tanzimat edebiyatının başlangıcı olarak kabul edeceklerdir.
19. yy. Osmanlı İmparatorluğu'nda artık gerileme ve çöküş devrinin başladığı dönemdir. Ardı ardına alınan yenilgiler, geniş Osmanlı topraklarında birbiri ardına gelen isyanlar, yönetimi bir arayış içine çekmiş, III. Selim devrinde ilk kez orduda yapılan ıslahat hareketleri ile Avrupa'nın teknik ve kültürel üstünlüğü karşısında imparatorluk yönünü batıya çevirmek zorunda kalmıştır. Gülhane Hattı Hümayunu'nun yürürlüğe konmuş olmasıyla her alanda bir yenileşme hareketi başlamıştır.
Bu bölümden tam yararlanmak için aşağıdaki sayfalar size yardımcı olabilir:
|
Okullarda öğretimin Türkçe‘ye dönmesi, gazeteciliğin başlaması ve gelişen milliyetçilik sonucunda edebi yenileşme de beraberinde gelmiş, bu değişmelere,uyanan yeni fikir akımlarına paralel olarak ortaya çıkmış, yeni bir medeniyet değişiminin sonucu olarak gelişmiştir. Tanzimat dönemiyle birlikte edebiyatımızda sosyal ve siyasal konuların yanında günlük olaylar tartışma alanına çekilmiştir.
1860ta tercüman-ı ahval gazetesinin yayımlanmasıyla başlar, 1896'ya kadar sürer. Sarsıntılar geçiren Osmanlı İmparatorluğu durumunu kurtarmak için, ordudan başlayarak ıslahat ve devrim hareketlerine girişiyordu . 3. Selim , 2. Mahmut , Abdülmecit dönemleri böyle geçmiştir.
Bu ortamda Batıcı ve yenilikçi olan şair ve yazarlar, sanatlarını toplum için kullandılar. Fransız kültürüyle kültürüyle yetişmiş ,romantik ve ülkücüydüler. Divan şiirini yıkmaya çalıştılar. Çok yönlüydüler: şair,romancı,tiyatro yazarı…vb. Sanattan çok,fikir ve ülkü peşindedirler; zulme,haksızlığa karşı savaş açarlar. Vatan ,millet,hürriyet,adalet,meşrutiyet kavramlarını heyecanla savunurlar. Daha geniş kitlelere seslenebilmek için ,dilde sadelik yanlısıdırlar. Hemen hepsi politikacı ve mücadele adamıdırlar. Tanzimat ikinci döneminde realizimin etkisi görülür. Şiirde konu birliğini sağladılar. Aruzla yazdılar. Düzyazı dilini şiire uyguladılar. Roman,hikaye, makale gibi türler,edebiyatımıza bu dönemde girdi. İlk Tanzimatçılar ,Divan şiirinin nazım biçimlerini kullandılar.
Genel özellikler:
a. Bu dönem sanatçıları, Divan edebiyatında hiç bulunmayan makale, tiyatro, roman, hikaye, anı, eleştiri gibi yeni edebiyat türleri getirmişler, Divan edebiyatında bulunan şiir, tarih, mektup gibi edebiyat türlerini Batı anlayışına göre yenileştirmişlerdir.
b. Tanzimat edebiyatının özellikle ilk devirlerinde yetişen sanatçıların çoğu (Ziya Paşa, Namık Kemal) Montesquieu, Rousseau, Voltaire gibi Fransız devrimci yazarlarının etkisi altında kalarak, makale ve şiirlerinde zulme, haksızlığa, geriliğe karşı şiddetli bir dille mücadeleye girişmişler; vatan, millet, hürriyet, hak, adalet, kanun, meşrutiyet gibi kavramları yaymaya çalışmışlar, “toplum için sanat” anlayışını benimsemişlerdir.
c. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise (Recai-zâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hâmit, Sami Paşa-zâde Sezai) toplum işlerine daha az karışmışlar, “sanat için sanat” anlayışını benimser görünmüşlerdir.
Klasisizm, bir akım olarak bizim edebiyatımızı etkilememiştir. Kimilerinin etki saydığı, Ahmet Vefik Paşa'nın Molieré'den çevirileri ve uyarlamalarıdır. Çeviri yapmak, o akımdan etkilenmek değildir. Şinasi ise Romantizme (Coşumculuğa) kapılmadığı için Klasisizmin etkisinde gibi düşünülürse de bu yaklaşımlar doğru değildir. Özetle: Klasisizm, bir akım olarak bizim edebiyatımızı etkilememmiştir.
d. Çoğu Fransız edebiyatını örnek olarak alan bu sanatçıların bir kısmı Ahmet Vefik Paşa, Realizm (Recai-zâde Mahmut Ekrem, Sami Paşazâde Sezai Nabi-zâde Nâzmi.) akımının etkisi altında eserler vermişlerdir.
e. Tanzimat edebiyatı, Divan Edebiyatı'nın tersine olarak, seçkin kişiler için değil, halk için meydana getirilen bir edebiyat düşüncesiyle ortaya çıkmıştır. Bu görüşü benimseyen Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal, Ahmet Mithat, Ali Bey özellikle makale, tiyatro, anı, kısmen de olsa roman türlerinde eserler vermişlerdir. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen Recai-zâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit, başta olmak üzere bazı edebiyatçılar ise bu amaçtan uzaklaşmış görünmektedirler.
f. Dilin sadeleşmesi, konuşma dilinin yazı dili haline gelmesi düşüncesi savunulmuştur. Tanzimat edebiyatının başlıca sanatçıları dil konusunda bu düşünceyle birlikte, eski alışkanlıklarından kurtulup da öz Türkçe yazmış değildir. Türkçe, daha çok, tiyatro; anı, mektup, bir dereceye kadar da makale ve romanlarda kullanılmıştır. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise konuşma dilinden uzaklaşarak Divan Edebiyatı geleneklerini sürdürmüşlerdir.
|» Bu konuyla ilgili test çöz! « |
|» “Tanzimat Edebiyatı” Sayfasına Dön! « |
Not: İçerik, internetten alıntılanarak derlenmiştir…
Edebiyat, Türk Edebiyatı, Divan Edebiyatı, Halk Edebiyatı, Tanzimat Edebiyatı, Milli Edebiyat, Servet-i Fünun, Fecr-i Ati, Edebiyat, Türkçe
Çok iyi olmuş ya valla sağ olun.
İnanıyorum ki bir sayısalcı olarak öss de Türkçeyi full çıkaracağım. Okuldaki edebiyat hocamın bütün olumsuzluklarına rağmen… Türkçemizi iyi kullanmamız gerektiğini hatırlatarak çok iyi etmişsiniz. Sitenizi de çok beğendim. Ellerinize sağlık.
Çok güzel olmuş gerçekten aradağımın hepsini buldum. Bir sayısalcı olaraktan edebiyatı sayenizde öğreneceğim. Sağ olun sizleri seviyorum.
Ya iyi olmuş hoş olmuş da ben tanzimatı değil 19.yy’lın genel özelliklerini arıyorum. Varsa çok acil…
Çok beğendim süper olmuş sağ olun.
Ben bır lıse ogrencısı olarak bu sıteyı hazırladıgınız için sızlere tesekkur edıyor ve sıteyı cok begendıgımı soylemek ıstıyorum. Basarılarınız devamını dılerım. Bu sıteden cok yaralandım, cok tesekkurler.
Forumun yapımında katkısı olan herkesi tebrik ediyorum. Eşit ağırlıkçıyım ve gerekli bilgilere eksiksiz yer verilmiş. Devamını diliyorum!
İlk öncelikle bu siteyi hazırlayanları tebrik ediyorum. Başarılarının devamını diliyorum. Çook hayır işiemişler, çok işime yaradı, ALLAH RAZI OLSUN.
Çok begendim. Gerçekten anlamlı ve detaylı bir konu içeriyor. Size çok teşekkür ederim.
Ya ben bu adresi cok ama cok sevdım. Her odevde buraya baglanıyorum.
Edebiyatta ne varsa burda da yayınlanmış. Hiç zorlamıyorum ararken, çok tsk ederim.
Valla süper bir site yapandan allah razı olsun.
Gerçekten allah sizlerden / hazırlayanlardanrazı olsun. Edebiyat dersini sanki ben işliyorum. Hocamın da gözüne girdim. Siz bizleri mutlu ettiniz allah da sizi mutlu etsin. Cidden edebiyatı sevmeye başladım ve ben bir sayısalcıyım… Her şey için çok teşekkürler.
Gerçekten faydalanableceğim bir site. Çok güzel olmuş.
Gerçekten çok hoş bir site olmuş hazırlayana teşekkürler. Bende inşallah edebiyat öğretmeni olacağım.
İlk önce bu siteyi açtığınız için teşekkür ederim.Böylelikle dilimize bir nevi sahip çıkıyorsunuz.Bu site sayesinde çok şey öğrendim.Allah razı olsun sizden.
Gerçekten çok güzel bir şeye deyinmiş ve yazmışsınız klavyenize sağlık bizim için çok iyi birşey oldu bu size yorum yapmayı bir borç bildim ve yazdım yapan ve yayınlayan herkeze teşekkürler…
Bu siteyi hazırlayanlara çok teşekkür ederim edebiyat dersini seviyordum, sevgim 3 kat daha arrtı. ALLAH HEPİNİZDEN razı olsun. Bende edbiyat ögretmeni olacağım zaten.
Ben bir sözel öğrancisi olarak size ne kadar teşekkür etsem az kalır. Ben bu site sayesinde edebiyat yazılılarından çok güzel notlar alıyorum ve edebiyatı çok seviyorum. Bu site benim için çok faydalı. Bir çok sey öğreniyorum. Umarım daha da gelişir.
Ben Liseye başladığımdan beri bu site sayesınde Edebiyatımı biraz daha geliştirdim.Yapılan bu emeklerden
ALLAH razı olsun.