…Türk Edebiyatının Dönemleri…
(Tanzimat Edebiyatı)
Tanzimat Edebiyatının Genel Özellikleri
Tanzimat Edebiyatı, bir kültür ve siyasi hareketin sonucu olarak ortaya çıkmış bir edebi akımdır. 3 Kasım 1839'da Reşit Paşa tarafından ilan edilen ve Gülhane Hattı Hümayunu da denilen yenileşme beratının yürürlüğe konmuş olmasından doğmuştur. Bu olay daha sonraları Tanzimat Fermanı olarak adlandırılacak,gerek siyasi alanda gerek edebi ve gerekse toplumsal hayatta batıya yönelmenin resmi bir belgesi sayılacaktır. Edebiyat Tarihçilerimizde 1839 yılını Tanzimat edebiyatının başlangıcı olarak kabul edeceklerdir.
19. yy. Osmanlı İmparatorluğu'nda artık gerileme ve çöküş devrinin başladığı dönemdir. Ardı ardına alınan yenilgiler, geniş Osmanlı topraklarında birbiri ardına gelen isyanlar, yönetimi bir arayış içine çekmiş, III. Selim devrinde ilk kez orduda yapılan ıslahat hareketleri ile Avrupa'nın teknik ve kültürel üstünlüğü karşısında imparatorluk yönünü batıya çevirmek zorunda kalmıştır. Gülhane Hattı Hümayunu'nun yürürlüğe konmuş olmasıyla her alanda bir yenileşme hareketi başlamıştır.
Bu bölümden tam yararlanmak için aşağıdaki sayfalar size yardımcı olabilir:
|
Okullarda öğretimin Türkçe‘ye dönmesi, gazeteciliğin başlaması ve gelişen milliyetçilik sonucunda edebi yenileşme de beraberinde gelmiş, bu değişmelere,uyanan yeni fikir akımlarına paralel olarak ortaya çıkmış, yeni bir medeniyet değişiminin sonucu olarak gelişmiştir. Tanzimat dönemiyle birlikte edebiyatımızda sosyal ve siyasal konuların yanında günlük olaylar tartışma alanına çekilmiştir.
1860ta tercüman-ı ahval gazetesinin yayımlanmasıyla başlar, 1896'ya kadar sürer. Sarsıntılar geçiren Osmanlı İmparatorluğu durumunu kurtarmak için, ordudan başlayarak ıslahat ve devrim hareketlerine girişiyordu . 3. Selim , 2. Mahmut , Abdülmecit dönemleri böyle geçmiştir.
Bu ortamda Batıcı ve yenilikçi olan şair ve yazarlar, sanatlarını toplum için kullandılar. Fransız kültürüyle kültürüyle yetişmiş ,romantik ve ülkücüydüler. Divan şiirini yıkmaya çalıştılar. Çok yönlüydüler: şair,romancı,tiyatro yazarı…vb. Sanattan çok,fikir ve ülkü peşindedirler; zulme,haksızlığa karşı savaş açarlar. Vatan ,millet,hürriyet,adalet,meşrutiyet kavramlarını heyecanla savunurlar. Daha geniş kitlelere seslenebilmek için ,dilde sadelik yanlısıdırlar. Hemen hepsi politikacı ve mücadele adamıdırlar. Tanzimat ikinci döneminde realizimin etkisi görülür. Şiirde konu birliğini sağladılar. Aruzla yazdılar. Düzyazı dilini şiire uyguladılar. Roman,hikaye, makale gibi türler,edebiyatımıza bu dönemde girdi. İlk Tanzimatçılar ,Divan şiirinin nazım biçimlerini kullandılar.
Genel özellikler:
a. Bu dönem sanatçıları, Divan edebiyatında hiç bulunmayan makale, tiyatro, roman, hikaye, anı, eleştiri gibi yeni edebiyat türleri getirmişler, Divan edebiyatında bulunan şiir, tarih, mektup gibi edebiyat türlerini Batı anlayışına göre yenileştirmişlerdir.
b. Tanzimat edebiyatının özellikle ilk devirlerinde yetişen sanatçıların çoğu (Ziya Paşa, Namık Kemal) Montesquieu, Rousseau, Voltaire gibi Fransız devrimci yazarlarının etkisi altında kalarak, makale ve şiirlerinde zulme, haksızlığa, geriliğe karşı şiddetli bir dille mücadeleye girişmişler; vatan, millet, hürriyet, hak, adalet, kanun, meşrutiyet gibi kavramları yaymaya çalışmışlar, “toplum için sanat” anlayışını benimsemişlerdir.
c. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise (Recai-zâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hâmit, Sami Paşa-zâde Sezai) toplum işlerine daha az karışmışlar, “sanat için sanat” anlayışını benimser görünmüşlerdir.
Klasisizm, bir akım olarak bizim edebiyatımızı etkilememiştir. Kimilerinin etki saydığı, Ahmet Vefik Paşa'nın Molieré'den çevirileri ve uyarlamalarıdır. Çeviri yapmak, o akımdan etkilenmek değildir. Şinasi ise Romantizme (Coşumculuğa) kapılmadığı için Klasisizmin etkisinde gibi düşünülürse de bu yaklaşımlar doğru değildir. Özetle: Klasisizm, bir akım olarak bizim edebiyatımızı etkilememmiştir.
d. Çoğu Fransız edebiyatını örnek olarak alan bu sanatçıların bir kısmı Ahmet Vefik Paşa, Realizm (Recai-zâde Mahmut Ekrem, Sami Paşazâde Sezai Nabi-zâde Nâzmi.) akımının etkisi altında eserler vermişlerdir.
e. Tanzimat edebiyatı, Divan Edebiyatı'nın tersine olarak, seçkin kişiler için değil, halk için meydana getirilen bir edebiyat düşüncesiyle ortaya çıkmıştır. Bu görüşü benimseyen Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal, Ahmet Mithat, Ali Bey özellikle makale, tiyatro, anı, kısmen de olsa roman türlerinde eserler vermişlerdir. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen Recai-zâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit, başta olmak üzere bazı edebiyatçılar ise bu amaçtan uzaklaşmış görünmektedirler.
f. Dilin sadeleşmesi, konuşma dilinin yazı dili haline gelmesi düşüncesi savunulmuştur. Tanzimat edebiyatının başlıca sanatçıları dil konusunda bu düşünceyle birlikte, eski alışkanlıklarından kurtulup da öz Türkçe yazmış değildir. Türkçe, daha çok, tiyatro; anı, mektup, bir dereceye kadar da makale ve romanlarda kullanılmıştır. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise konuşma dilinden uzaklaşarak Divan Edebiyatı geleneklerini sürdürmüşlerdir.
|» Bu konuyla ilgili test çöz! « |
|» “Tanzimat Edebiyatı” Sayfasına Dön! « |
Not: İçerik, internetten alıntılanarak derlenmiştir…
Edebiyat, Türk Edebiyatı, Divan Edebiyatı, Halk Edebiyatı, Tanzimat Edebiyatı, Milli Edebiyat, Servet-i Fünun, Fecr-i Ati, Edebiyat, Türkçe
Hepinize cok teşekkür ederim… Ellerinize sağlık. Herkesin çok işine yarıyor, bundan eminim.
Tanzimat edebıyatı 150 soruya ıhtıyacım var bıldıgınız ders sitelerı var mı…
Çok sağ olun yarında yazılım var çok yararlı oldu benim için ellerinize sağlık. 🙂
Benimde işime çok yaradı inş. Biraz daha gelişir çok anlaşılır herşey sınavdan iyi notlar aldım. 🙂
Hazırlayanın ellerine sağlık. Çok faydalı bir site olmuş, benim de işime yaradı. Ayrıca yorum bölümüne koyduğunuz kurallar çok hoşuma gitti. Türkçe’mizi katletmeyelim lütfen “q,w” kullananları uyaralım..
Allah razı olsun edebiyatı sizinle sevdim.
Harika bir site Edebiyatın en güzel anlatılması gereken konular çok güzel bir ifadeyle kaleme alınmış teşekkürlerimi sunmaktan başka minnet duyamıyorum.
İyi güzel hoşta bu batı etkisindeki edebiyatların ürünleri yok kii…
Çok teşekkür ederim bu sitenin yapımcılarına. Gerçekten çok faydalı bir site üniversiteyi kazanırsam size dua edeceğim valla. 🙂
Öncelikle size çokteşekkür ederim lise 2 öğrencisiyim eşit ağırlıktayım gelecek sene bölüm değiştireceğim. Siz sözeli bana sevdirdiniz onun için sözele gidceğim. Çoook teşekkür ederim.
Çok teşekkurler hazırlayandanda sunandanda Allah razı olsun çok işime yaradı. Tum arkadslara tavsiye edıcem bır de şu tanzimat oncesi yenıleşme hareketini yayınlarsanız çok mutlu olacagız. Şimdiden teşekkurler basarılarınızın devamı dıleğiyle…
(HALKALI TİCARET MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ)
Çook tşk ederim beni edebiyatçının gazabından kurtardınız edebiyat dersinden nefret ediyorum sayısalcıyız ama matematik gördüğümüz kadar edbta görüyoruz. Bu ne iştir anlamadım.
Sayısal olduğum için konunun en inse ayrıntısı falan gerekmiyor. Sade ve anlaşılır olmuş. Güzeldi benim için. Tesekkür ederim. 🙂
Ellerinize sağlık çok güzel olmuş ben çok beğendim başarılarınızn devamını dilerim süper kolay gelsin. 🙂
Tanzimat dönemi mansur eserleri bulamadım yardımcı olur musunuz?
Gerçekten çok işimize yaradı bütün sınıf bu siteden ödevi yaptık. Emeği geçen herkeze teşekkürler…
Gerçekten çok hoşuma gitti ve işime çok yaradı. Çok teşekür ederim.
Çok beğendım istedım edebiyat sorularına cevap buldum. 🙂
Yaa site güzel fakat maddeler halinde özellikler açıklansa daha aydınlatıcı olur. Teşekkür ederim. =)
Berbat olmuş.