İki veya daha çok mısra arasındaki ses benzerliğidir. Kafiye, genellikle mısra sonlarında bulunan bir ahenk unsurudur.Halk şiirinde “kafiye kulak içindir.” Divan şiirinde ise “göz için kafiye” anlayışı vardır.
Hem yazılış hem de görevce aynı olan ses veya sözcük benzerliklerine redif denir.
Ek ile yapılan redif
Uyaktan sonra veya uyaksız bir mısranın sonunda aynı görevdeki ekin tekrarıyla yapılan rediftir.
Gözlerin şafakta yarış ettiği yerden
Müjdeler dağılırdı yıllar yılı seherden
Bu dizelerdeki “-den” ekleri rediftir.
Sözcük ile yapılan redif
Mısra sonlarında yazılış ve anlamı aynı olan sözcüklerin tekrarlanmasıyla yapılır.
Gözümün sürmesin çamur ettiler
Bir günlük gelindim zehir ettiler
Bu dizelerdeki “ettiler” sözcükleri rediftir.
1. Yarım Uyak
Mısra sonlarındaki tek ses benzerliğidir.
İstanbul’dan Üskûdar’a yol gider
Hanımlara deste deste gül gider
Bu dizelerdeki “yol” ve “gül” sözcüklerinde “– l” sesleri yarım uyak oluşturur. Uyaktan sonraki “gider” sözcükleri ise rediftir.
2. Tam Uyak
İki ses benzerliğine dayanan uyaktır. Bir ünlü ile bir ünsüzün yan yana gelmesiyle oluşur.
Başı pâre pâre dumanlı dağlar
Hastanın halinden ne bilir sağlar
Bu dizelerin sonundaki “dağ” ve “sağ” sözcüklerinde “ağ” sesleri ortaktır. Böylece tam uyak oluşmuştur. Uyaktan sonra gelen ve aynı görevle kullanılan “lar” ekleri rediftir.
3. Zengin Uyak
En az üç sesin benzerliğinden oluşan uyak çeşididir.
Ay ne gece serin külek göy çemen
Dört yanımız zefir saçan yasemen
Bu dizelerin sonundaki “çemen” ve “yasemen” sözcüklerinde “emen” sesleri ortaktır. İkiden fazla ses benzerliği olduğu için zengin uyak oluşmuştur.
4. Tunç Uyak
Uyaklı sözcüklerden biri diğerinin içinde aynen yer alırsa bu uyaklanışa “tunç uyak” denir. Tunç uyak, zengin uyak kapsamında da değerlendirilir.
Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner, aşarım.
Yırtarım dağları, enginlere sığmam taşarım.
Birinci dizedeki “aşarım” sözcüğü, “taşarım” sözcüğünün içinde yer almaktadır. Böylece tunç uyak oluşmuştur.
5. Cinaslı Uyak
Söylenişleri aynı, anlamları ayrı sözcüklerin bir arada kullanılmasıyla yapılan uyaktır.
Ah demedi demedi
Elinde gül demedi
Ben nasıl güleceğim
Yâr bana gül demedi
Bu dizelerdeki “demedi” sözcükleri, cinaslı uyağı örneklemektedir.
Not: Divan edebiyatında düzyazıda kullanılan uyağa “seci“denir.
Uyak örgüsü incelemelerinde, uyaklı dizeler aynı harşerle gösterilir.Uyakların dizelere dağılışı şöyle adlandırılır:
a. Düz uyak
Beyiti ya da dörtlüğü oluşturan dizelerin kendi arasında aynı uyak düzenini göstermesidir.
El âriftir yoklar senin bendini a
Dağıtırlar duzağını fendini a
Alçaklarda otur gözet kendini a
Katı yükseklerden uçucu olma b
b. Çapraz uyak
1. ile 3.; 2. ile 4. dizelerin uyaklanma biçimi olup sadece dörtlüklerde görülür.
Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken a
Söylenmemiş bir masal gibi Anadolu’muz b
Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken a
Sana uğurlar olsun… ayrılıyor yolumuz. b
c. Sarmal (Sarma) uyak
1. ile 4.; 2. ile 3. dizelerin kendi aralarında uyaklanışına verilen addır. Sadece dörtlüklerde görülür.
Ne hoş güzel Tanrım ne hoş a
İller, göller, kıtalar aşmak b
Ne hoş deniz deniz dolaşmak b
Düşünceler gibi başıboş a
d. Mani tipi uyak
Birinci, ikinci ve dördüncü dizelerin kendi aralarında uyaklı, üçüncü dizenin ise bağımsız olduğu uyak örgüsüdür.
Ay doğar katar şimdi a
Işığı tutar şimdi a
Yarimin kölesiyim x
Dilerse satar şimdi a
cok tesekkür ediyorum sınava hazırlanmamda büyük yardımı dokundu 😀 😀
çok teşekkür ederim yazılıma çalışırken baya yardım etti 🙂
Çok iyiydi tşk
çok güzel sınavda yardımcı olur inşallah =)
Teşekkür ederim.Bilgiler çok yararlı olmuş.Ellerinize sağlık.
Gerçekten güzel olmuş elinize sağlık.
çok güzel olmuş Allah Razı Olsun emeği geçenlerden 🙂 😉
Çok faydalı oldu, teşekkürler.
Çok güzel olmuş. Elinize sağlık.